Thursday, August 12, 2010

Kita perlu banyak cita-cita?

Apabila mengenang kembali zaman persekolahan, antara ingatan yang masih segar dalam memori saya ialah nasihat guru supaya pelajar mempunyai cita-cita.

Kerap kali ditekankan supaya kita perlu ada satu cita-cita supaya kita terdorong untuk belajar bersungguh demi mencapai cita-cita itu.

Namun pada masa itu saya mempunyai banyak cita-cita, bukan satu sahaja.

Sukacita dimaklumkan saya tidak dapat mencapai cita-cita yang pertama itu, malah cita-cita kedua itu pun tidak dicapai.

Namun saya berjaya menamatkan pengajian ijazah sarjana muda saya dan kembali ke tanah air. Saya mendapat pekerjaan di sektor swasta tidak berapa lama selepas itu.

Kini saya mengetahui bahawa seseorang yang hanya mempunyai hanya satu cita-cita sahaja, bakal kecewa dalam hidup, apabila dia gagal mencapai cita-citanya yang satu itu.

Akan tetapi bagi mereka yang mempunyai banyak angan-angan, kegagalan mencapai salah satu daripada banyak angan-angan (cita-cita) itu hanyalah membuka peluang kepadanya untuk mengejar angan-angan yang lain pula.

No comments:

Post a Comment